הסיפור שלנו

ירח הדבש של הדר וטל – מרכז אמריקה, קריביים, פורטו ריקו וארה"ב

יעד

קובה, רפובליקה דומיניקנית, קרוז לקריביים המזרחיים, פורטו ריקו וארה"ב (לאס וגאס וניו יורק).

תאריכים

חודש. ספטמבר.

עלויות

60 אלף ש"ח

עוד הרבה לפני שהם טסו, הדר וטל חלמו להגיע בירח הדבש שלהם לאיים הקאריביים. סביב החלום הזה הם גיבשו טיול שאורכו חודש וכולל מגוון יעדים במרכז אמריקה וארצות הברית. טיול שמשלב הפלגה על ספינת תענוגות עצומה, חופים מרהיבים וטבע עוצר נשימה עם אורבניות, מערביות וגם מפגש עם תרבויות שונות ומגוונות. הצצה לירח דבש בלתי נשכח.

קובה:
לקחנו טיסה מישראל לפרנקפורט ומשם טיסה עם חברת קונדור הגרמנית לואראדרו קובה. אנקדוטה על חברת קונדור – מטרתה של החברה היא טיסות ליעדים אקזוטיים כך שחווית הטיסה היא בהתאם.
אלכוהול בשפע, סרטים ללא הגבלה, אוכל טוב וכיסאות מפנקים.

ואראדרו (Varadero)
לינה – מלון LAGUNA AZUL IBEROSTAR הכל כלול. כ-150 דולר ללילה.

נחתנו בעיירה שנקראת ואראדרו עיירת הנופש והתיירות של קובה. ואראדרו שונה ממוקמות אחרים בקובה. היא בנויה לתייר ולכן היא הרבה יותר מפותחת, מערבית ומפנקת ממקומות אחרים במדינה. היא יעד מצוין לירח דבש. מבין כל החופים שהיינו בהם בכל הטיול – שם יש את החוף היפה ביותר.

800x550_HT_1

יש אבל קטן, לא הכל מושלם. מזגנים יש רק בחדרים ובלובי. אינטרנט אלחוטי – גם הטלפון “המתקדם” שלי לא קלט אותו. מי שרוצה להתחבר צריך לקנות כרטיס בכמה דולרים ובעזרת קוד שמופיע על גבו ניתן להתחבר לשעה.
אם מתנתקים מהטכנולוגיה ומהמערביות, ואראדרו היא עיירת נופש מפנקת, שירות מדהים (כן הם יודעים שם אנגלית), חוף ים לבן ומים תכולים, ספורט ימי וצלילה בזול, אוכל בשפע ובעיקר נחיתה מאוד רכה בקובה! ללא ספק אסור לפספס אותה.

800x550_HT_2

בגלל שהמלונות כוללים בתוכם הכל, כולל מסעדות מצוינות וחוף ים קסום עם ספורט ימי, צלילה ושיט, אין צורך לצאת מהריזורט בכלל.

800x550_HT_3

הוואנה (La Habana)
לינה- HOTEL SIVILIA כ-100 יורו ללילה עם ארוחת בוקר, היינו שם 6 ימים.

להוואנה הגענו במונית. אם מתמקחים עם הנהג אפשר לסגור על 60 CUC (כסף מקומי). בהוואנה החלטנו שאנחנו לא ישנים בקאזה (בית של מקומיים), אלא בבית מלון. רבים יגידו שהדרך לחוות את קובה היא דרך הלינה בקאזות. אולי יש בזה תוספת לחוויה אך זו ממש לא כל החוויה. המלון שישנו בו, שקיים כבר 100 שנה, זיכה אותנו בחוויה קובנית אותנטית לחלוטין. מלון שגדולי הסופרים האנגליים ישבו וכתבו בו את ספריהם (כמו המינגווי וגרהאם גרין). במרכז המלון יש מבואת פטיו מדהימה שבמהלך היום מנגנת שם להקה קובנית. הצלילים מחלחלים לחדרים ועוטפים אותך בצלילי הרומבה מבוקר עד ערב.
המלון ממוקם ב-Old הוואנה, והיציאה מהמלון הינה חוויה בפני עצמה. לקח לנו יום שלם להתאפס, להבין ולעכל מה אנחנו רואים, מריחים ומרגישים. הוואנה לא דומה לשום דבר שראינו בחיים שלנו. קובה היא לא עוד מדינת עולם שלישית, היא מדינה קומוניסטית משנות ה-50 שלתוכה מנסים לדחוף מוצרים מערביים. המשפט היפה ביותר על קובה הוא ש"כל העולם מנסה ללמד את קובה לרוץ בזמן שהיא עוד לומדת ללכת". הזמן עצר שם מלכת. המכוניות הישנות והמיוחדות, זיהום האוויר, הביוב הזורם ברחובות, ילדים משחקים ברחובות בבקבוקי פלסטיק. בשילוב החום הלוהט והלחות הבלתי הגיונית קובה היא ללא ספק מחזה מיוחד לעיניים.

800x550_HT_4

800x550_HT_5


בהוואנה אנחנו ממליצים להסתובב במרכז העיר כדי לחוש כמה שיותר את המקום. האנשים אדיבים במיוחד ואם אתם מרגישים מועקה מ”החנטרוס” המציקים, פשוט קחו את זה כחלק מהחוויה – זו קובה.
תסתובבו, דברו עם האנשים, תקשיבו למוזיקה היוצאת מכל מקום, רק כך ניתן באמת לחוות את העיר. מומלץ לקחת אוטובוס עם גג פתוח. הוא מגיע למקומות המרכזיים בעיר ואפשר לרדת ולעלות ממנו כל היום.
אנחנו הלכנו ל- Buena vista social club. הופעה עם זמרים מדהימים, בשילוב של רקדנים שמרקידים את הקהל יחד איתם. המופע כולל ארוחה טובה וכמובן איך אפשר שלא – מוחיטו. חוויה קובנית מושלמת.

800x550_HT_6

הוואנה היא לא יעד אקזוטי לירח דבש, אבל היא ללא ספק תוספת משמעותית לחוויה הכללית שעברנו. חוויה שללא ספק לא נשכח בחיים.

רפובליקה דומיניקנית:
לינה – puntacana princess all suites resort and spa, מלון למבוגרים בלבד, הכל כלול (כדאי לציין שאתם בירח דבש). כ- 180 דולר ללילה.

הרבה מקומות הפכו ליעד בטיול שלנו דיי במקרה בגלל כל מיני הגבלות. אחת מההגבלות הייתה יציאה מקובה. אין טיסות ישירות לארה”ב ורצינו להגיע לפורטו ריקו (אומנם זה אי בקריביים אך שייך לארה”ב). הבנו שאנחנו צריכים קונקשן אחד, ומאוד רציתי לראות את הרפובליקה. לקחנו טיסה עם קובנה איירליינס (זה ממש לא רע כמו שזה נשמע!) ונחתנו בסנטו דומינגו.
בדיעבד זו הייתה טעות. אין ממש מה לעשות וגם לא מאוד בטוח. בגלל שהטיסה שלנו מקובה הייתה לסנטו דומינגו ולא ישירות לפונטה קאנה, נערכנו מראש עם השכרת רכב מחברה אמינה (הרץ בעלות של 40 דולר ליום לא כולל ביטוחים) ויצאנו לדרך של שעתיים נסיעה. הנסיעה חלקה לחלוטין, על כבישים מהירים (כבישי אגרה ולכן רצוי להצטייד בכסף מקומי מראש), נופים מרהיבים אך היא ארוכה ולכן אם יש לכם אפשרות לנחות ישר בפונטה קאנה זה עדיף.
אחרי נסיעה של שעתיים הגענו לגן עדן. פונטה קאנה היא עיירת נופש חלומית. חופים משגעים ופינוקים מדהימים. הריזורטים בפונטה קאנה הם מטורפים. יש כל כך הרבה מסעדות, פאבים ופעילויות בים שבאמת רק לבוא ולהנות. בגלל שהגענו רק לשלושה ימים, נהנו מהריזורט ומהחוף המקסים. מי שיש לו יותר זמן יכול לצאת ל”קוקו בונגו” שנמצא במרכז העיר ולפארק אתגרים שנמצא באזור.

800x550_HT_7

450x650_HT_1

800x550_HT_8

מסנטו דומינגו לקחנו טיסה לפורטו ריקו עם חברת ג'ט בלו האמריקאית.

קרוז לקריביים המזרחיים ופורטו ריקו

כשישבנו וחשבנו ובעיקר פנטזנו איך יראה ירח הדבש שלנו, המקום המרכזי שאליו רצינו להגיע היה האיים הקריביים. לאחר מחקר רציני הבנו שאנחנו לא בעונה המוצלחת של הקריביים (למרות שבגדול זה יעד שמתאים בכל עונות השנה) ובעיקר שאין דרך להתנייד בין האיים. החלטנו שאנחנו משלבים קרוז בטיול.
חיפשנו קרוז מיוחד, שמגיע לכמה שיותר יעדים ועל כן החלטנו לצאת מפורטו ריקו. פורטו ריקו הוא אי בים הקריבי ולכן לא "מבזבזים" זמן מת על הפלגה, אלא מגיעים ישירות לאיים.
אנחנו היינו ב6 יעדים: סנט מרטין, סנט קיטס, סנט ג'ונס, סנט לוסיה וברבדוס (פורטו ריקו נחשב ליעד נוסף).
האיים הקריביים הם תופעה ייחודית תרבותית. בכל אי רואים את השפעות הקולוניות והכיבושים: בחלקם מדברים צרפתית אך נוסעים בצד ימין, מדברים באנגלית שבורה אך הלאום הוא גרמני ועוד שילובים משעשעים שניתן לראות רק שם.
התושבים באיים האלו הם מאוד עניים וחיים בעיקר מהתיירים מהספינות הגדולות.
לכל אי יש את הייחוד שלו. הר געש פעיל עם חול וולקני שחור, שני הרי פיתון גדולים שמדהימים בעוצמתם, חופים בתוליים מטריפים שפשוט מזכירים את ההגדרה במילון למילה גן עדן ובעיקר המון לוקיישנים שרואים רק בסרטים.

חוויות על האיים ואטרקציות:
ביום הראשון כשמגיעים לספינה מוצגת בפני האורחים תכנית שלמה של פעילויות ואטרקציות באיים עצמם. כמובן שאין חובה לקחת את האטרקציות, ניתן להסתובב לבד על האי או לקחת אטרקציה מקבילה עם מפעיל מקומי. באיים יש מגוון אפשרויות: סיורי רכיבה, נסיעה לחוף ים יפה, שחייה עם דולפינים, טיול ג'יפים, שנורקלים עם צבי ים, אומגות ועוד. האטרקציות הן לא זולות בכלל – לדוגמא שחייה עם דולפינים תעלה באזור ה-150 דולר לאדם, תמונות משם למזכרת יכולות גם להגיע לסכום דומה. אפשר להכפיל את העלות של הקרוז רק מהאטרקציות האלה. אבל בכל זאת – אם מגיעים כדאי לעשות ועם הצוות של הספינה זה הכי בטוח.
האטרקציות שאנחנו בחרנו:
1. שחייה עם דולפינים בסנט מרטן.
2. שחייה עם צבי ים בברבדוס.
3. אומגות בסנט לוסיה.

800x550_HT_9

800x550_HT_10

450x650_HT_2

450x650_HT_3

בשאר האיים הסתובבנו לבד והלכנו לחוף הים. לכל אי מגיעים באזור 7-8 בבוקר, ושוהים בו עד סביבות 6 בערב. כל האיים מדהימים, אך בסנט לוסיה נדהמנו מהנוף המרהיב של שני הפיתונים. לעשות אומגות לצד נוף כזה זו אחת החוויות המדהימות.

החוויה על הספינה:
בחרנו בקרוז של הרויאל קריביאן – קרוז של שמונה ימים מלאים, הזמנו מהארץ דרך האתר של הרויאל קריביאן. מאוד נוח וידידותי, מיד אחרי ההזמנה שולחים ספר טיול עם כל הפרטים על האיים. העלות כוללת לינה, אוכל ושתייה קלה. על שאר הדברים אם רוצים צריך לשלם. עלות של קרוז כזה בלי כל התוספות עולה באזור ה-1500 דולר לזוג, כמובן תלוי בסוג החדר.

450x650_HT_4

מי שלא היה אף פעם בקרוז יופתע מהגודל, מהפאר, מהשירות ובעיקר מכמות האוכל. הספינה עצומה, מלאה באנשים אך הסדר והארגון ביום העלייה אליה הוא מופתי. האוכלוסייה על הספינה היא מאוד מגוונת. יש כמובן המון מבוגרים אך ממש לא זקנים. ילדים כמעט ולא ראינו כי זו לא הייתה תקופה של חופשה מהלימודים. בסה"כ בספינה בגודל כזה יש הכל מהכל וכל אחד מוצא את הפינה והפעילויות שלו.
על הספינה לקחנו חדר עם חלון. לא צריך יותר מזה, מקסים ורומנטי. החדר מסודר בצורה חכמה שלכל דבר יש מקום. בכל קומה יש "אב בית" צמוד כשאתם עוזבים את החדר הוא דואג להיכנס ולסדר.

450x650_HT_5

האוכל על הספינה לא נגמר. יש בופה שפתוח כמעט כל היום. אוכל מתחלף (מאוד מקפידים בספינה על היגיינה – בכל מקום שנכנסים יש אלקו-ג'ל כדי למנוע העברת מחלות. אם בכל זאת חוטפים משהו, יש רופא על הספינה). יש חדר אוכל שמיועד לארוחות ערב והוא ממש מפואר (טיטאניק סטייל). לכל אחד יש שולחן קבוע לכל אורכו של הקרוז עם מלצר קבוע שיודע את שמך, מה אתה אוהב, לאיזה אוכל אתה אלרגי וכו'. אותנו השיבו בארוחת הערב בשולחן של זוגות בירח דבש. יחד אתנו היו עוד 4 זוגות מכל העולם והיה כיף להחליף חוויות מהחתונות של כולם.

800x550_HT_11


יש שני ערבים במהלך הקרוז שהם ערבי DRESSED UP. צריך לדעת את זה מראש. הגברים מחויבים להגיע עם חליפות והנשים עם שמלות. (כן יש שם כמה נשים שדופקות שמלת כלה).

שימו לב – מבחינת שתייה על הספינה – ה”הכל כלול”, כולל בתוכו שתייה מאוד דלה: מים ומיצים קלים. ניתן לרכוש על הספינה חבילת שתייה. החבילות משתנות והן מגוונות (כולל אלכוהול, כולל שתייה מתוקה וכו’). הן לא זולות – חבילת פרמיום שכוללת את כל סוגי השתייה והאלכוהול למשך כל הקרוז חופשי תעלה באזור ה-400 דולר, תחשבו אולי לקחת אחת לשניים ושלא יעלו עליכם :). צריך לזכור שאי אפשר להביא שתייה מבחוץ.
על הספינה עצמה יש המון מה לעשות: ממגרש כדורסל, חדר משחקי ווידאו, אולם קולנוע ענק ואולם הופעות חיות, אולם החלקה על הקרח וקזינו מטורף, בריכות, ברים ומועדון ריקודים. יש כל כך הרבה מה לעשות על הספינה שלפעמים מתפספסת המטרה שהיא לראות את האיים הקריביים ולטייל בהם.

800x550_HT_12

800x550_HT_13

אין ספק שהחוויה בקרוז עצומה. יש מי שחושב שאתה כלוא בתוך הספינה וזה מאוד מגביל אבל הספינה מציעה כל כך הרבה פעילויות שאתה לרגע לא חושב שאתה על ספינה או במקום מבודד.
האיים הקריביים מדהימים. אפשר לבקר בהם בכל עונות השנה. לעיתים יורד גשם חזק אבל זה יכול לקרות בכל מקום. התקופה שאנחנו היינו לא הייתה "העונה" וזה רק גרם לאיים להיות פחות עמוסים ולנו להנות יותר.

פורטו ריקו
לינה – HAYATT HOUSE כ-120 דולר ללילה עם ארוחת בוקר.

פורטו ריקו הוא אי קריבי בשלטון ארה"ב ולכן בשביל להגיע לשם יש צורך בוויזה לארה"ב. לפורטו ריקו הגענו אחרי הקרוז. זה היה המוצא והיעד הסופי של הספינה והיא עגנה בנמל של סן חואן ביום האחרון. נשארנו שם למשך 6 ימים.
להבדיל מהרפובליקה הדומיניקנית ובוודאי מקובה, פורטו ריקו מושפעת מאוד מהמערב בגלל שלטונה. השפה המדוברת היא ספרדית, אך אנגלית מאוד נפוצה. יש שם כמעט את כל החנויות והרשתות האמריקאיות והיא מאוד נעימה ומזמינה לתיירים.
השלטון הוא אמריקאי אבל היא שמרה על הניחוח ההיספאני שלה, בטח בעיר הבירה סן חואן. סן חואן היא עיר מיוחדת מאוד ובמרכזה העיר העתיקה שהיא אתר שימור של אונסקו. הבתים בסגנון אירופאי ישן, הרחובות ציוריים, והנוף עוצר נשימה. סאן חואן העתיקה היא עיר סביב חומה אשר בנויים בה מספר מבצרים עתיקים וטיול בהם הוא חוויה מדהימה.

800x550_HT_14

בעיר עצמה יש רכבת לתיירים שלוקחת בחינם לאתרים המרכזיים בעיר העתיקה. שווה מאוד להגיע למבצרים, לראות את הנוף המדהים ולדמיין את הקרבות שהתחוללו שם על מנת לנסות ולכבוש את הפנינה הקריבית הזאת. פשוט ללכת יד ביד ברחובות הציורים ולספוג מהרומנטיקה המשתפכת מכל פינה.

450x650_HT_6

800x550_HT_15

סן חואן מורכבת מכמה אזורים פרט לעיר העתיקה. רצועת החוף של העיר נקראת CONDADO ובה מצויים בתי המלון הגדולים והמתויירים. אחרי שמגיעים מאיים קריביים אחרים, החוף של סן חואן פחות מרגש.
אזור נוסף בסאן חואן, שאנחנו ישנו בו נקרא MIRAMAR. קרוב לנמל, מלא במסעדות מעולות, ונמצא במרחק של 10 דקות נסיעה מהעיר העתיקה. בגלל שהגענו לפורטו ריקו אחרי כל כך הרבה "בטן גב", רצינו יותר לטייל ולראות את האי.

טיולים באי:
יער הגשם “אל יונקו”. הטיול מלווה במדריך צמוד. מסלול הליכה משגע בתוך היער והסבר מפורט על כל הצמחים ובעלי החיים המיוחדים שמצויים שם. בסוף הטיול מקנחים בעצירה בחוף ים מקסים והכל עם הסעה צמודה. שווה ביותר! הסיור עולה באיזור ה-70 דולר לאדם, ופקיד הקבלה במלון שלנו הזמין אותו עבורנו. הסיור לא כולל אוכל אך הוא עוצר במקום מסודר שניתן לקנות.

800x550_HT_16

450x650_HT_7

מקומות נוספים מומלצים שלא הספקנו להגיע אליהם:
• מי שמחפש לראות חופים יפים יכול לנסוע קצת יותר רחוק לאזור שנקרא ISLA VERDE, חופים יותר בתוליים ויפים.
• הפלגה לשני איים הצמודים לפורטו ריקו – Vieques Island ו-Culebra. מגיעים אליהם בעזרת מעבורות ואחד מהם הוכתר כאחד מהחופים היפים בעולם! בנוסף שווה לנסוע לאיים האלה על מנת לחזות בתופעת טבע מדהימה – הפלנקטון הזוהר – תופעה שמתחרשת בגלל ראקציה כימית וגורמת לכל יצור במים לזהור בצבעים של ירוק וכחול.

פורטו ריקו היא מדינת הרום והפינה קולדה, הסלסה ומאכלי הים המשובחים. היא בעלת הנוחות של ארה"ב אבל עם יופי קריבי מהפנט עיניים. יש כל כך הרבה מה לראות באי שניתן אפילו לשהות בו לירח דבר שלם.

800x550_HT_17


מפורטו ריקו לקחנו טיסה עם חברת AMERICAN AIRLINES ללאס ווגאס ארה"ב.

לאס ווגאס ולייק מיד
לינה – ה PALAZZO היינו חמישה ימים באיזור ה-300 דולר ללילה (סוויטה משודרגת)

ללאס ווגאס הגענו בעיקר כי זו הייתה נקודת מפגש עם כמה חברים טובים שגם הם היו בירחי דבש ובחופשות, וגם לבקר חברים טובים שגרים שם.
ישנו במלון ה PALAZZO ששייך ל VENETIAN. מלון מעולה על הסטריפ. חדרים ענקיים ומפנקים. בווגאס יצאנו למסיבות מדהימות במועדונים ובבריכות. אחת מהן היא הופעה של דיוויד גואטה במועדון ה-XS ב – WYNN אם קונים כרטיסים במכירה מוקדמת אפשר למצוא גם ב-20 דולר לאדם. קחו בחשבון תורים עצומים בכניסה למסיבות ולכן צאו מוקדם יחסית!

450x650_HT_8

בנוסף הלכנו למופע "לה רייב" של סירק דה סולי שנמצא במלון WYNN. מופע מרהיב שעד היום אנחנו נדהמים מהכישרון והטירוף שהלך שם. כרטיסים קנינו במלון עצמו והם עלו באזור ה-100 דולר לאדם במיקומים טובים.

לייק מיד (Lake Mead) – האגם נמצא ממש ליד הסכר הגדול HOOVER DAM. אגם מים מתוקים. ניתן להשכיר במקום יאכטות ואופנועי ים (ללא רישיון), ולצאת לשיט באזור. החוויה אדירה. האזור מדהים ביופיו ושובר קצת את שגרת המדבר של נאבדה. ללייק מיד הגענו ברכב והנסיעה לשם אורכת כ-40 דק.

800x550_HT_18

450x650_HT_9

ניו יורק
לינה – בניו יורק שכרנו דירה דרך אתר AirB&B באפר איסט סייד, ממש ליד הפארק. אזור מצוין ושקט. חשוב מאוד אם לוקחים דירה דרך האתר לבדוק שיש עליה ביקורות חיוביות ושניתן ליצור קשר עם בעלי הדירה. כמובן אם ניתן שתהיה קרובה לתחנת רכבת או אוטובוס. דירה בניו יורק היא פתרון מעולה ביחס למחירים המופקעים של בתי המלון.
הדירה עלתה באזור ה-150 דולר ללילה. לינק לדירה – https://www.airbnb.com/rooms/5410067

בניו יורק הסתובבנו באתרים המרכזיים (לכו לגראנד זירו!). יום גשום במיוחד ניצלנו לשופינג ב"ג'רזי גרדנס" האווטלט בניו ג'רזי. הגענו עם אוטובוס מהתחנה המרכזית של מנהטן. זו נסיעה של 50 דקות בערך. מאוד שווה וזול. מומלץ לבוא עם דרכון ולהירשם בכניסה על מנת לקבל חוברת קופונים. בסוף הצטיידנו במזוודה חדשה כיאה לישראלים שמסתערים על שופינג שווה :).

800x550_HT_19

800x550_HT_20

מסעדה מומלצת בניו יורק היא מסעדת ה- TAO האסייתית, בעלת מספר סניפים ברחבי העולם.
מופעים בברודווי – אנחנו החלטנו לנסות את מזלנו וללכת להגרלת הלוטו של המופע אלאדין. במספר הופעות בברודווי מתקיימת הגרלה שעתיים לפני הופעה – מגרילים מספר כרטיסים למקומות מאוד טובים בעלות של 30 דולר. למזלנו הרב הצלחנו לזכות. המופע היה מדהים!

800x550_HT_21

חזרנו לישראל עם חברת טראנס אירו ז"ל דרך מוסקבה. בעיקרון לא הייתי ממליצה בכלל על החברה אבל המחיר היה משתלם מאוד. זה לא רלוונטי – היא פשטה את הרגל.

כמה טיפים כלליים:
1. את כל הטיסות (סה"כ 10!) סגרנו דרך אתר SKYSCANNER. בלי סוכנים, בלי עמלות. אתר מעולה שמתאים את הדרישות והצרכים לתאריכים המתאימים.
2. קחו אתכם תרופות לתרחישים שונים – דלקות שתן, גרון, שיעול, קלקול קיבה וכל מה שניתן! זה באמת מציל ברגעים לא נעימים!
3. תשמרו על ראש פתוח לאורך תכנון המסלול וגם בזמן הטיול עצמו. כמו שסיפרנו, מגבלות הובילו אותנו למקומות מדהימים וליצירת מסלול משגע שיסופר לנכדים.

תהנו 🙂

4 comments on “ירח הדבש של הדר וטל – מרכז אמריקה, קריביים, פורטו ריקו וארה"ב”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Comments

Powered by Facebook Comments

Back To Top