הסיפור שלנו

ירח הדבש של ריטה ומעיין – חלק ראשון – הונג קונג, סידני וניו זילנד

יעד

אסיה והפסיפיק. 53 ימים.

תאריכים

אמצע ספטמבר עד תחילת נובמבר.

עלויות

53 ימים – 79 אלף ש"ח

ריטה ומעיין החליטו לצאת לטיול של פעם בחיים, רגע לפני שהם מקימים משפחה. אהבתם לאוכל, טבע ותרבויות שונות, יחד עם סיפורים וחוויות מחברים ומכרים הביאה אותם לבחור בניו זילנד הרחוקה כיעד המרכזי, אותו החליטו לעשות בקראוון. סביב זה נבחרו יעדים נוספים שלכל אחד מהם ייחוד משלו. חלק ראשון מתוך ירח דבש שיש בו הכל מהכל.

הונג קונג – 3 לילות, 4 ימים.
סידני והסביבה – 5 לילות, 6 ימים.
ניו זילנד (שני האיים: צפוני ודרומי) – חודש מלא, 28 יום.
פולינזיה הצרפתיתהאי מוריאה 5 לילות, 5 ימים. האי טהיטי – 2 לילות, 2 ימים.
טוקיו – 7 לילות, 7 ימים.

מידע חשוב לפני שנוסעים – הונג קונג, אוסטרליה וניו זילנד:
חיסונים ובריאות – אין חשש לזיקה באף אחת מהמדינות, אין צורך בחיסונים או תרופות מיוחדות, רק סט בסיסי של כדורים (נגד בחילה, הצטננות, כאבי ראש וכו') ופלסטרים. דוחה יתושים וקרם הגנה חובה.
ויזות/אשרות כניסה – עבור ישראלים, מכל היעדים רק לאוסטרליה יש צורך בויזה. תהליך יחסית פשוט, מתבצע כולו באינטרנט ולוקח כשבועיים שלושה לקבל אישור סופי. הויזה מוגבלת בזמן ובד"כ תקפה לטיול אחד (אנחנו קיבלנו ויזה לחצי שנה, כניסות מרובות עד 3 חודשים כל כניסה). כ440 שקל לאדם.
כשרות ואוכל –שנינו לא שומרים כשרות ואוכל בשבילנו זה אחת התשוקות הכי גדולות. לאורך כל הטיול ניסינו וטעמנו כל דבר אפשרי בדגש רב על אוכל מקומי. ככל הנראה אפשר למצוא פתרון לכל העדפה ואמונה, אך לא נוכל להעיד על כך אישית.
דברים חשובים לקחת איתכם – דרכונים, רשיון נהיגה בינלאומי, קצת כסף מקומי להתחיל בכל מדינה אם אפשר – שאר המזומן בדולר אמריקאי, בגדים קצרים וארוכים, בגדי ים, מתאם אוניברסלי לשקעים, מטענים, מצלמות, מעמד למצלמה, מפות ותוכנות ניווט בנייד, העתק מודפס של כל הואוצ'רים והאישורים, נגן מוזיקה עם הרבה שירים וחיבורים לרכב, מטען USB לרכב (עם יותר משקע אחד), כרטיסי זכרון ספייר (אני לקחתי כונן קשיח נייד).
טיסות – הזמנה מפוצלת של כרטיסים, לחסוך בעלויות ולשלם בחלקים (כל חודש הזמנו טיסה אחרת)
• British Airways להונג קונג עם קונקשן של שעה וחצי בלונדון – 5 וחצי שעות+11 וחצי שעות.
• Cathay Pacific מהונג קונג לסידני – 8 שעות. 790 דולר לאדם יחד עם הטיסה של בריטיש.
• JetStar Airways מסידני לקרייסצ'רצ', ניו זילנד – 3 שעות (חברת Low Cost). כ150 דולר לאדם כולל מזוודה 25 ק"ג.
רכבים – חלק הזמנו מראש וחלק רק לאחר ההגעה, כדי לשמור על גמישות בטיול. מדינות שנוסעות בצד שמאל של הכביש, חשוב לשים לב אבל מניסיון – מתרגלים, לא להיבהל.

הונג קונג (3.5 ימים)
מזג אוויר – אמצע ספטמבר הוא סוף הקיץ, חם ולח מאוד. לא חווינו ימים של גשם אבל הזענו לא מעט.
מטבע – HKD דולר הונג קונגי. 2 דולר הונג קונגי שווה ערך לשקל.
שדה תעופה – גדול ונוח מאוד, כחצי שעה נסיעה למרכז העיר ברכבת/אוטובוס/מונית.
תחבורה ציבורית – מאוד נוח, יעיל וזול. אוטובוס או רכבת משדה התעופה לעיר עולה כ16 שקלים, כל נסיעה בתוך העיר ברכבת התחתית עולה שקלים בודדים. מערכת הרכבת התחתית מאוד נוחה, מגיעה לכל מקום ויעילה מאוד.
כשמגיעים לשדה רוכשים כרטיס נטען OCTUPUS (אחד לבנאדם) שעולה 50 דולר הונג קונגי פקדון (25 שקלים) – אותם מקבלים חזרה כשמזדכים עליו בסוף השהות, בשדה תעופה. טוענים אותו בכסף שתופס לאוטובוסים, רכבות תחתיות, מעבורות בין האיים ואפילו בסופרים ומכולות. אנחנו טענו ב300 דולר הונג קונגי לכל אחד לכל השהות וקנינו עם זה מדי פעם גם מצרכים וזה היה מאוד נוח (בקבוקי מים, נשנושים לדרך וכו'). בסוף הטיול הזדכינו על הכרטיס ובנוסף לפקדון קיבלנו חזרה את מה שנשאר טעון בכרטיס.
עלויות – סה"כ הונג קונג מאוד זולה, גם האוכל, גם הקניות וגם התחבורה. כמובן שיש גם אופציות יקרות אבל מאוד בקלות אפשר למצוא מקום מאוד זול לאכול. תחבורה ציבורית עולה שקלים בודדים, לגבי שופינג יש אזורים, שווקים וקניונים לכל דבר ובפרט למוצרי אלקטרוניקה.
שפה – אנגלית וקנטונזית (ניב סיני). לא נתקלנו בבעיה או בחוסר הבנה ורובם דוברי אנגלית טובה.
תרבות ואנשים – תראו הרבה תיירים בהונג קונג, המקומיים שמחים לעזור ונותני השירות (מסעדות, חנויות וכו') היו תמיד נחמדים.
לינה – ככלל, עדיף מלונות מאשר Airbnb (פחות מסודר באסיה). הדירות וגם החדרים במלונות דיי קטנים. לגבי אזורי לינה, יש שני חלקים מרכזיים בהונג קונג – היבשת והאי. לינה בדרום היבשת (רובע Kowloon) וצפון האי (רובע Central) מומלצת מאחר ושם מרכז העיר, הקניונים והאטרקציות.
אנחנו ישנו במלון Hotel Pravo Hong Kong, שהיה במיקום מעולה בדרום שכונת Tsim Sha Tsui אשר בדרום היבשת. המלון חדש (נפתח ביוני 2015) ולכן מאוד נקי ומטופח. החדר יחסית גדול ומאוד נוח. המחיר היה מעולה (120 דולר לזוג), אמנם ללא ארוחת בוקר אבל מיני בר חופשי וכל יום מילאו מחדש (מים, קולה, מיץ תפוזים, בירה וכו'). תחנת רכבת תת קרקעית במרחק 3 דק הליכה (East Tsim Sha Tsui L5).

מסלול
יום 1: נחתנו אחה"צ ולקחנו אוטובוס לתחנה הכי קרובה למלון (קו A21) ומשם הלכנו כמה דק' ברגל למלון.
מבעוד מועד יצרנו קשר עם ארגון מדהים שעושה טיולי יום חינם לישראלים Stepping Stone Tours שהן קבוצה של סיניות מקומיות נוצריות שאוהבות את ישראל וישראלים, ומקדישות זמן ומשאבים כדי לטייל עם ישראלים בהונג קונג בחינם. היתרון הכי גדול היא היכולת לטייל עם מקומיות במקומות שמערביים לא היו מגיעים אליהם אחרת. ממליצים מאוד מאוד ליצור איתם קשר מראש עם תאריכים שבהם תהיו בהונג קונג ומה אתם מחפשים לראות ולעשות (ניתן ליצור קשר איתם בקבוצה שלהם בפייסבוק). הן מתאימות טיול לכל קבוצה וסוג אנשים לפי הבקשות והצרכים שלהם. הסתובבנו איתם בערב הנחיתה בפסטיבל Mid Autmn Fest שחל כל אמצע ספטמבר למשך 3 ימים וכולל תהלוכות דרקונים, מופע גופי תאורה, שווקים, מאכלים מסרותיים וכו'. אם יוצא לכם לטייל בתקופה הזאת תנסו ליפול על התאריכים האלו.

AsiaPasific_MR_800_1


בהמשך לקחו אותנו לאכול את המאכל הכי מזוהה עם הונג קונג – דים סאם, במקום שהן מכירות, מסעדה קטנה וזולה שכמובן כל התפריט בסינית, היה מעולה.

יום 2: בבוקר פגשנו 2 בנות אחרות מאותו ארגון ושטנו במעבורת לטייל בכפר דייגים ציורי Tai-O, שבו ניתן לראות את הצד הפראי יותר של הונג קונג. הרים ירוקים, כפר שקט עם שוק דייגים נחמד ואותנטי.

AsiaPasific_MR_450_1

הסתובבנו קצת ברגל, קנינו כמה מזכרות וטעמנו מהדוכנים המקומיים ואכלנו ארוחת צהריים במסעדת דגים מקומית שבה הראו לנו המקומיות מה להזמין, איך אוכלים ואיך לפרק דגים וכו'. הייתה חוויה מעניינת ומרתקת. בערב הלכנו לסניף של רשת המסעדות SUSHI ONE . אחרי השעה 6 בערב (תבדקו באינטרנט לפני) יש 50% הנחה על כל התפריט- המון סושי במחיר מצחיק. לעיתים יש תור אז תתכוננו להמתין קצת.

יום 3: התחלנו בסיבוב באחד הקניונים הענקיים שבאי – IFC, קניון מותגים מעט יקר אז מדובר בעיקר בהתרשמות ופחות בקניות. משם הלכנו ברגל למדרגות הנעות המפורסמות של הונג קונג Central–Mid-Levels escalator , מערכת של מדרגות נעות לאורך למעלה מ800 מטר (!) בחוץ (מקורה). המדרגות מחולקות למקטעים שאפשר להצטרף או לרדת בהם לרחוב הקרוב. מומלץ לעלות עם המדרגות ולרדת ברגל, ההפך הוא קצת קשה. בשעות 6-10 בבוקר המדרגות יורדות ומ10 בבוקר עד חצות הן עולות, לכן מומלץ להגיע אחרי 10 בבוקר. כל האזור סביב המדרגות ("Central") מלא חנויות ושווקים אז לא חסר מה לעשות שם בין לבין ואפשר לרדת מדי פעם מהמדרגות לטייל קצת למטה.
בצהריים אכלנו במסעדת 3 כוכבי מישלן Bo Innovation, אחת מחמשת המסעדות הכי טובות בהונג קונג. ארוחת טעימות של 8 מנות כל אחד עם שתייה עלתה לנו כ600 שקל לאדם כולל טיפ. חוויה מיוחדת אבל רק למי שבקטע :).

AsiaPasific_MR_800_2

עברנו במאפיית עוגות מפורסמת BAKE שמכינה אך ורק טארט גבינה מסוג אחד נימוח ומדהים. יש גם סניפים שלהם בטוקיו ועוד מקומות. מומלץ בחום לחפש אותם ולטרוף מהטארטים שלהם (כ7-8 שקל לטארט).

AsiaPasific_MR_800_3

משם המשכנו ל- VICTORIA PEAK, נקודת התצפית המדהימה ואולי האתר הכי מזוהה עם הונג קונג. מומלץ להגיע לשם קצת לפני השקיעה כדי שתוכלו לראות את הנוף ביום, בשקיעה ובלילה. כמובן שלא מעט אנשים יגיעו בשעה הזאת אז תבואו מוכנים. אנחנו היינו למעלה ב5 אחה"צ, השקיעה הייתה ב6 ויצאנו משם לקראת 8 בערב.
יש כמה דרכים להגיע אל הפסגה (אוטובוס, מונית..) אך הכי מפורסם הוא הקלנועית (TRAM) למעלה. דיס-המלצה חשוב: אל תלכו למלכודת התיירים הזאת. זה עולה 25 שקל הלוך חזור, לנסיעה של 10 דק' ללא נוף בדרך (סבך עצים בשני הצדדים) וצריך להמתין בתור, בחום ובלחות, כשעה. מעבר לכסף והזמן המבוזבז, הזענו שעה בתור כמו משוגעים וזאת הייתה חוויה מאוד לא נעימה. התצפית מדהימה אבל אם הייתי חוזר לשם הייתי לוקח אוטובוס למעלה וחזרה. התצפית עצמה מהממת ויש מספר בתי קפה, מסעדות וחנויות למעלה – כמובן שלא זולות.

AsiaPasific_MR_800_4

בערב הלכנו לאכול דים סאם באחד הסניפים של רשת המסעדות Din Tai Fung שאמנם לא זולה במיוחד, אבל מאוד ידידותית לתיירים. המלצרים מאוד אדיבים ויש הסבר על איך אוכלים, הסוגים השונים וכו', מומלץ בחום.

יום 4: בבוקר היום האחרון התחלנו קצת מחוץ למרכז העיר סביב תחנת Tai Wai של הרכבת התחתית. ביקרנו במקדש Che Kung Temple ולאחריו במקדש אלף הבודהות – שביל במעלה ההר שבצדדיו אלף בודהות מוזהבות, כל פסל שונה.

AsiaPasific_MR_800_5

משם המשכנו לפארק Nan Lian Garden, ריאה מהממת וירוקה בתוך שכונת גורדי שחקים. ניתן להגיע אליו ע"י הליכה קצרה מתחנת הרכבת התחתית Diamond hill. אחרי הסיבוב בפארק המשכנו לשווקים ברובע Sham Shui Po (תחנת רכבת תחתית באותו שם), יש שם מרכז קניות למוצרי אלקטרוניקה משוגע בשם Dragon Center שבו תמצאו כל דבר ממטען ועד טלוויזיות. ברחובות בחוץ המון שווקים וחנויות עם מזכרות ומה לא.
אחה"צ עשינו סיבוב בטיילת שקרובה למלון ושדרת הכוכבים (Avenue of Stars), קיפלנו את הדברים ולקחנו רכבת לשדה התעופה, טיסת לילה (8 שעות) ליעד הבא – סידני, אוסטרליה.

סידני, אוסטרליה (6 ימים)
מזג אוויר – סוף ספטמבר הוא אמצע האביב באוסטרליה, קריר ונעים.
מטבע – AUD דולר אוסטרלי. דולר אוסטרלי שווה ערך ל3 שקלים.
שדה תעופה(SYD(Sydney Kingsford Smith Airport מאוד קרוב למרכז העיר, כעשרים דק' נסיעה למרכז העיר ברכבת/אוטובוס/מונית בפרבר שנקרא Mascot.
טיפ חשוב – המקומיים המליצו לנו שכדי לחסוך כסף מומלץ לדלג על המקטע הראשון של הרכבת התחתית משדה"ת, כלומר לצאת מהטרמינל ולקחת אוטובוס קו 400 כארבע תחנות לתחנת הרכבת התחתית Mascot, ומשם לקחת רכבת תחתית לאן שתרצו. זה יחסוך לכם 15 דולר אוסטרלי לאדם.
תחבורה ציבורית – מאוד נוח ויעיל. מערכת הרכבות התחתית לא מסובכת ונוחה מאוד לשימוש. כשמגיעים לשדה רוכשים כרטיס נטען OPAL (אחד לבנאדם). טוענים אותו בכסף שתופס לאוטובוסים, רכבות תחתיות, רכבות בינעירוניות ומעבורות במפרץ סידני. אנחנו טענו ב50 דולר אוסטרלי לכל אחד. יש להם מכסה מקסימלית לכל יום, כלומר אם אתם נוסעים ב15 דולר אוסטרלי ביום נתון – שאר הנסיעות יהיו בחינם. ביום ראשון המכסה המקסימלית היא 2.5 דולר אוסטרלי(!), כלומר נסו לעשות את הטיול עם הכי הרבה נסיעות ביום ראשון, כולן יעלו לכן רק 2.5 דולר אוסטרלי.
עלויות – סידני לא זולה במיוחד אך גם לא יקרה מדי, התחבורה הציבורית דיי זולה ומחירי האוכל בחוץ זולים בכ10-20% ביחס לארץ. לא ממש מקום לשופינג :).
אם אתם רוצים לקנות בגדים יש רשת אוסטרלית (נתקלנו גם בהונג קונג וגם בניו זילנד) שנקראת COTTON ON, סטייל H&M, מאוד זולה ומגוונת. יצא לנו לבקר ב5 סניפים במהלך הטיול וזה סגר לנו פינה לא מעט פעמים. ברוב המסעדות לא נהוג לתת טיפ, בד"כ הולכים להזמין בדלפק, משלמים, לוקחים שלט עם מספר ומתיישבים. כשהאוכל מוכן מביאים לכם אותו לשולחן וזהו. במסעדות יקרות או יוקרתיות כן נהוג להשאיר טיפ.
שפה – אנגלית עם מבטא אוסטרלי 🙂
תרבות ואנשים – האוסטרלים עם מאוד מאוד אדיב ונחמד, מנומס וידידותי. קופאית בסופר יכולה לפתוח איתך בשיחה יומיומית כמו עם חבר, לשאול אתכם לשלומכם ואיך עובר הטיול שלכם.
לינה – האזור המרכזי הוא מדרום לHarbor Bridge בסמוך לגנים הבוטניים ובית האופרה המפורסם.
אנחנו ישנו בשכונה קרובה ששמה Potts Point בדירה שכורה – Airbnb. הדירה הייתה מרווחת, נקייה, מאובזרת ובמיקום מעולה (4 דק' הליכה לתחנת רכבת תחתית, 5 דק' הליכה לסופרמרקט גדול, על רחוב עם הרבה בתי קפה ומקומות לאכול ורבע שעה הליכה מהפארק הבוטני של סידני. העדפנו ללכת על האופציה של Airbnb ומאוד נהנינו, אפשר לנו לבשל ארוחה או שתיים בדירה, דבר שלא היה מתאפשר במלון.
רכב – שכרנו רכב ליומיים האחרונים בסידני כדי לטייל יום אחד דרומה ויום אחד מערבה (פירוט בהמשך). שכרנו בחברת ALAMO והזמנו שבועיים לפני היציאה מהארץ. שימו לב שהנהיגה באוסטרליה היא בצד השני של הכביש, אין מה להיבהל, מתרגלים מאוד מהר. חניה מאוד יקרה במרכז העיר והיה מאתגר למצוא מקום חניה ללילה בחינם, אבל זה אפשרי (חפשו באינטרט חנייה קרובה למקום הלינה שלכם). חנייה בחניון רגיל עלולה להגיע גם ל20-30 דולר אוסטרלי ללילה.

מסלול
יום 1: הגענו בשעות הבוקר המאוחר לסידני, לקחנו רכבת תחתית לדירה ועשינו סיבוב ראשון בשכונה. טיילנו במפרץ הקרוב וברחובות הסובבים של Potts Point, קנינו כמה מצרכים בסופר הקרוב לדירה ובישלנו ארוחת ערב לפני שנפלנו למיטה.
יום 2: הלכנו ברגל לגנים הבוטניים של סידני – Royal Botanic Gardens, פארק מהמם ומגוון עם אגמים, צמחייה מגוונת ומה לא. הכניסה חינם אך שימו לב לשעות הפתיחה (בלילה סגור למשל).

AsiaPasific_MR_800_6

לאחר מכן לקחנו סיור חינם בחברה שנקראת I'm free walking tours, יש להם סיור של 3 שעות בחינם בכל המקומות המרכזיים בסידני (כמו למשל Queen Victoria Building, Customs House, Sandringham Gardens) שיוצא בשעות 10:30 ו14:30 כל יום, וכאמור חינם (רק שמים טיפ בסוף) – מאוד מומלץ.
לקראת אחה"צ הלכנו לאכול במסעדה מגניבה שהמליץ לנו בחור מקומי ושמה Bar Luca, מסעדת המבורגרים מעולה במרכז העיר.

יום 3: ביקרנו בבית הקפה המפורסם Lindt Cafe שהוא סוג של מוקד עלייה לרגל מאחר והיה שם פיגוע לפני כמה שנים שזעזע את המדינה והרבה באים להראות תמיכה.
סה"כ זה בית קפה (יקר) של מותג השוקולד המפורסם ומומלץ לחובבי השוקולד למינהם. יש גם אוכל רגיל מלבד הקינוחים.
אח"כ הסתובבנו ב The Rocks Market, שוק צבעוני ונחמד בשכונה העתיקה The Rocks שבצמוד לגשר המפורסם, שוק ססגוני ומושלם ליום שמשי ויפה. תוכלו למצוא דוכנים של אוכל יחד עם תוצרת מקומית ודברים מגניבים. מומלץ לבדוק מראש שעות פתיחה (בד"כ פתוח בסופ"ש).

AsiaPasific_MR_800_7


משם לקחנו מעבורת לנקודה הכי רחוקה בסידני – Manly Beach, עיירת חוף עם חוף יפיפה ורחוב מרכזי חביב ביותר. לקחנו ממרכז העיר אוטובוס ל North Head (נסיעה קצרה) שזו הנקודה שבה מפרץ סידני מתחבר לאוקיינוס, יש שם מיצר מרשים וזוהי הנק' הצפונית שלו. מקום יפיפה הצופה לאוקיינוס מצד אחד ולסידני באופק מצד שני, מומלץ (תבדקו שעות ותדירות של האוטובוסים הלוך וחזור למרכז העיר). חזרנו לעיר וטעמנו מהפיש אנד צ'יפס המקומי ב Fish Shack שהיה מגניב וטעים לאללה, קינוח אכלנו בסניף המקומי של Ben & Jerry's, שניהם על החוף היפיפה. לאחר ארוחת הצהריים לקחנו מעבורת חזרה למזח של סידני ושוב מעבורת לנק' Taronga Zoo ומשם הלכנו ברגל רבע שעה לנק' שנקראת Bradly's Head צלם מקומי המליץ ואמר שזאת הנק' הכי יפה לראות את השקיעה על העיר – ואכן כך היה. נסו לכוון להגיע לשם בשקיעה, לא תתחרטו.

AsiaPasific_MR_800_8

יום 4: התחלנו את היום באחת האטרקציות המפורסמות ביותר – Coogee to Bondi Beach Coastal Walk. מסלול לאורך אחת הרצועות חוף היפות בסידני, מסלול של שעתיים שלוש, דרך מספר חופים, גנים ונקודות תצפית בדרך. תביאו קרם הגנה, נעלי הליכה ומשקפי שמש. בסופ"ש עמוס במיוחד בתיירים ובמקומיים שעושים הליכות. מומלץ בחום.

AsiaPasific_MR_800_9

אחרי שהגענו ל Bondi Beach, החוף הכי מפורסם בסידני, ושכבנו קצת תחת אחד העצים כדי לספוג את האווירה, הלכנו לאכול צהריים במסעדת גריל מאוד מומלצת – Hurricane Grill (יש להם כמה סניפים), לא זול אבל אחת הארוחות הטובות בטיול שלנו, עם Spare Ribs מעולים (כל מנה שם הייתה פנטסטית, אל תוותרו על הפטריות בשום).

AsiaPasific_MR_800_10

יום 5: לקחנו את הרכב על הבוקר ויצאנו דרומה. נסיעה של כ40 דק' למרכז המבקרים של פארק Royal National Park ששוכן מדרום לעיר. פארק ענק ויפיפה עם מגוון מסלולי הליכה, חופים מבודדים, נחלים וכו'. אנחנו עשינו מסלול קצר של שעה ליד העיר Bundeena, שם גם יש חריטות עתיקות של האבוריג'ינים בסלע. מהפארק נסענו דרומה לעיירה קטנה ונחמדה בשם Kiama לצפות ב Kiama blow hole המפורסם, סיבוב של חצי שעה גג (blowhole היא תופעת טבע של מים מתפרצים מנקיק בסלע כתוצאה מכליאת גלים רבי עוצמה) וארוחת צהריים במסעדת המבורגרים מגניבה The Hungry Monkey (שימו לב שהם סוגרים יחסית מוקדם, סביב 4 אחה"צ). משם נסענו לנק' תצפית יפה על החוף, בשם Cathedral Rocks – קבוצת סלעים על החוף בצורת קתדרלה. משם נסענו צפונה חזרה לדירה, כשעה וחצי נסיעה.

AsiaPasific_MR_800_11

יום 6: את היום האחרון באוסטרליה הקדשנו לפארק ה Blue Mountains, כשעה וחצי נסיעה מערבה לעיר Katoomba. מאחר ולא היה לנו יום מלא (טיסה בערב) התמקדנו באטרקציה המפורסמת שם Scenic World – פארק שמאפשר צפייה בעמק היפיפייה בכל מיני מקומות, מסלולי הליכה ועוד כל מיני אטרקציות. עולה 39 דולר אוסטרלי לאדם (ממליץ להזמין מראש כרטיסים באינטרנט לחסוך המתנה בתור). וזה כולל נסיעה ב2 רכבלים ורכבת תלולה מאוד. יש שם כמה מסלולי הליכה בעמק, דרך מכרות פחם מהמאה הקודמת ועוד כל מיני דברים.

AsiaPasific_MR_800_12

בדרך חזרה לעיר עצרנו ב Featherdale Wildlife Park, (כ 31 דולר אוסטרלי לאדם) גן חיות מגניב ממש שאפשר לראות וללטף חיות מקומיות (קנגורו, וולאבי, קואלות וכו'). מאוד מומלץ ! יש להם גם חנות מזכרות גדולה ולא יקרה בכלל (רוב המזכרות מאוסטרליה קנינו שם). הגענו לדירה אחה"צ, ארזנו זריז ונסענו לשדה. משם טיסת לילה ליעד הבא והמרכזי של הטיול – ניו זילנד.

AsiaPasific_MR_450_2

ניו זילנד (28 יום) – טיול בקראוון
מזג אוויר – אוקטובר הוא אמצע האביב בניו-זילנד, קריר ונעים. לאורך כל הטיול היה מזג אוויר נעים וחווינו גשם פעם אחת או פעמיים באי הצפוני.
מטבע – NZD דולר ניו זילנדי. דולר ניו זילנדי שווה ערך ל 3 שקלים.
שדה תעופה – נחתנו בשדה התעופה של Christchurch באי הדרומי, שדה תעופה בינ"ל אך יחסית קטן. המראנו ליעד הבא משדה התעופה הבינ"ל והגדול במדינה ב Auckland, באי הצפוני. נחתנו לפנות בוקר אז לקחנו מונית לעיר.
תחבורה ציבורית – מאחר ושכרנו קראוון לכל אורך התקופה לא ממש התנסינו בתחבורה הציבורית. ככלל קשה מאוד לטייל ברחבי ניו זילנד בתחבורה ציבורית, לרוב המקומות לא תוכלו להגיע באוטובוס אלא רק בתוך הערים הגדולות.
מעבר בין האיים – בין האיים עוברים בעזרת מעבורת בין Picton באי הדרומי ו-Wellington באי הצפוני (יש 2 חברות גדולות – Bluebridge, Intierslander), עולה כ200-300 דולר נ"ז לכיוון לרכב/קראוון והשייט נמשך כ-3 שעות. על הסיפון מסעדה, חדר קולנוע, שירותים, חדרי קריאה, מושבים, קומת תצפית למעלה ועוד. יש אפשרות להשכיר חדרים פרטיים.
רכב ונהיגה – נוהגים בצד שמאל של הכביש, אבל כאמור אין מה להיבהל. כמעט כל הכבישים בניו זילנד הם נתיב אחד לכל כיוון, עם מפרצי עקיפה כל כמה ק"מ לרכבים איטיים. באופן כללי נהוג לתת למי שנוסע מאחוריך לעקוף, זה מנומס ונפוץ במדינה. יש גם הרבה רוכבי אופניים אז לשים לב. כמעט כל הכבישים מפותלים מאוד אז תצפו לנסוע ב50 קמ"ש בממוצע, במיוחד באי הדרומי.
הדרך הכי נפוצה לטייל בניו זילנד היא בקראוון. יש מגוון ענק של חברות השכרה, סוגים ומחירים. אשתדל לתמצת כי זה עולם ענק ואפשר לדבר עליו המון. זאת הייתה חוויה משוגעת ומאוד מאוד מומלצת.
שכרנו קראוון לכל אורך התקופה בחברת Iconic Motor Homes, דגם Sundance. לקחנו בקרייסצ'רצ' באי הדרומי והחזרנו באוקלנד באי הצפוני, סה"כ 28 יום כולל ביטוח בסיסי ותוספות (מנגל גז, כסאות ושולחן מתקפלים) – 2600 דולר, כ95 דולר ליום. הזמנו 5 חודשים מראש.
בחירת קראוון – כנסו לאתר rankers.co.nz, בו תוכלו למצוא פרטים, חוות דעת, תמונות ומידע נרחב אודות אטרקציות, מסלולים, חברות השכרת רכב, השכרת קראוונים, חניונים וכו'. אתר מאוד מפורסם ונוח ואפילו יעזרו לכם בחינם למצוא את הקראוון שמתאים לצרכים ולדרישות שלכם.
סוגי קראוונים – יש חלוקה מרכזית לשני סוגים Self-Contained (עצמאי) וכאלו שהם לא. קראוון עצמאי הוא קראוון בעל שירותים ומקלחת אשר מסוגל להתקיים עצמאית בשטח. אלו שהם לא כאלו אינם מורשים לישון באתרים חינם ועלולים לקבל קנס של 200 דולר נ"ז אם ינסה.
חניוני לילה – יש 3 סוגים מרכזיים של חניוני לילה לקראוונים.
o חניונים חינם –בד"כ חלק מחניון, לפעמים עם שירותים ציבוריים קרובים. לרוב הם אתרים מהממים, על חוף האוקיינוס או בצמוד למפל או נחל.
o חניונים של הDOC (הגרסא הניו זילנדית של קק"ל), קצת מסודרים יותר, עולים 5-10 דולר נ"ז לאדם (ממלאים טופס ומשאירים כסף במעטפה). בד"כ חניות מסומנות, שירותים ציבוריים, ספסלים ושולחנות ולעיתים גם בקתות שאפשר לבשל ולאכול בהם.
o חניונים פרטיים – בבעלות פרטית או חלק מרשת, לרוב במיקומים תיירותיים ומרכזיים ועולים 20-40 דולר נ"ז לאתר עם חשמל. במקומות כאלו יש שירותים ומקלחות משותפות, חדרים וסוויטות להשכרה, מכונות כביסה, חדר מועדון, WiFi ושאר פינוקים.
תחזוקה של קראוון – מעבר לדלק (דיזל בד"כ), צריך עבור קראוון עצמאי:
o למלא מדי פעם גז – ברוב תחנות הדלק ניתן למלא אותם ומאוד זול. בקראוון שלנו היו 2 מכלים של 9 ק"ג ומיכל אחד הספיק לנו לשבוע וחצי בממוצע.
o למלא מים נקיים – בשימוש רגיל, כל יומיים שלושה. ממלאים בנק' מיועדות לקראוונים שפרושות בכל המדינה.
o לרוקן מים אפורים – מים של המקלחת והכיורים, בד"כ במקביל למילוי מים נקיים, כל יומיים שלושה בבור שפיכה (Dump Station).
o לרוקן מים שחורים – בדומה לשירותים כימיים, מיכל קטן שצריך לרוקן באותן בורות.
o קניות של מצרכים – אין בכל עיר סופר גדול ומומלץ "למלא" כל פעם שעוברים בעיר מרכזית, זה זול יותר וחסכוני יותר ככה. יש 3 רשתות גדולות של סופר מרקטים PAKNSAVE, New World, Countdown ורשת של מכולות FourSquare.
עלויות – מאחר וניו זילנד מבודדת משאר העולם, כל מה שהוא לא תוצרת מקומית צריך להיות מיובא מרחוק ולכן באופן גורף לא ממש זול פה. התוצרת המקומית (פירות מסוימים, בשר, דגים ופירות ים וכו') זולה אבל כל מה שמיובא לא זול. המחירים דומים מאוד לאוסטרליה ודומים לישראל. ככל שמתרחקים יותר מהערים הגדולות המחירים קצת עולים, בעיקר של הדלק. מאחר ושכרנו קראוון יצא לנו הרבה לעשות קניות מצרכים בסופרים. מחיר ליטר דיזל כ1-1.3 דולר נ"ז לליטר ובנזין כמעט כפול מזה. ברוב המסעדות, כמו באוסטרליה לא נהוג לתת טיפ.
שפה – אנגלית עם מבטא ניו זילנדי, בחלק מהמקומות מדברים מאורית כשפה שנייה.
תרבות ואנשים – ניו זילנד היא אחת המדינות הכי פחות צפופות בעולם עם כ4.5 מיליון אנשים על שטח הגדול פי 13 ממדינת ישראל. הניו זילנדים הם העם הכי נחמד שיצא לנו לפגוש. הם ששים לעזור אם אתה בבעיה כלשהי, מתעניינים ומנהלים אתכם שיחות חולין. נעזרנו המון בכל מקום במקומיים, בעיקר כדי לקבל טיפים לטיול נעים יותר.
לינה – כאמור, רוב הלילות ישנו בקראוון למעט כמה לילות שהתפנקנו במלון בוטיק בצפון האי הדרומי (The Warwick House בעיירה Nelson – מאוד מומלץ! מקום מהמם). באופן כללי יש הרבה מאוד צימרים (Bed & Breakfast) פזורים בכל המדינה, בבעלות משפחתית ופרטית.
תקשורת – ניו זילנד היא מקום דיי שומם ברובו, יש אזורים נרחבים ללא קליטה סלולרית (במיוחד בין Wanaka ל Fox Glacier, אזור דיי גדול). אנחנו לקחנו סים מקומי של Vodafone שעולה 5 דולר נ"ז לסים ועוד 20 דולר נ"ז ל1 ג'יגה גלישה.ניתן לטעון את החבילה באינטרנט, בטלפון או באחד הסניפים שלהם (בערים הגדולות בעיקר). יש עוד חברה או שתיים שמספקת את אותו שירות, Vodafone היא אחת הגדולות אז הכיסוי שלה גדול יותר.

מסלול
מצורפת רשימת המלצות לאורך המסלול (אטרקציות, מסלולים, מסעדות, חניוני לילה וכו'). המקומות מסודרים לפי המסלול שאנחנו עשינו וחיפוש מהיר בגוגל מפות ימקם לכם כל נק' על המפה.

אי דרומי – 19 יום (South Island)
Akaroa Peninsula – חצי אי מהמם ופסטורלי צמוד ל Christchurch.
Inland Scenic Route – HW 72 – כביש פסטורלי העובר דרך הכפרים בדרך אל האגמים. המון ירוק וכבשים משני הצדדים.
Lake Tekapo and Lake Pukaki – אגמים מפורסמים, מים כחול-טורקיז כמו שלא ראיתם באף מקום! בצמוד לכל אגם יש עיירה מהממת עם חוף מדהים. בתקופה שהיינו סבבו את האגמים הרים מושלגים וגבעות ירוקות.

AsiaPasific_MR_800_13


Hooker Valley Track – מסלול מדהים שמקרב אתכם הכי קרוב ל Mount Cook, ההר הכי גבוה ומפורסם בניו זילנד. מסלול מישורי של שעה וחצי לכל כיוון, דרך 3 גשרים מהממים שמביא אתכם אל האגם בבסיס ההר. מסלול חובה, אל תפספסו אותו. מי שמטייל בקראוון יש בנק' היציאה למסלול חניון לילה מהמם – White Horse Campsite, מאוד פופלרי ויכול להיות עמוס.

AsiaPasific_MR_800_14

Tasman Glacier Lookout Track – מסלול קצר אך בעלייה (שעה וקצת הלוך וחזור) לנק' תצפית מהממת על קרחון טסמן והאגם שלמרגלותיו.
High Country Salmon – חוות גידול דגי סלמון, ניתן להאכיל את הדגים בחינם. יש במקום מסעדה עם שלל מנות סלמון וחנות שאפשר לקנות נתחים טריים. מאוד מומלץ, אנחנו אכלנו במקום וקנינו לבשל בקראוון.
Moeraki Boulders – תופעת טבע ייחודית בדרום החוף המזרחי של האי הדרומי. סלעים ענקיים בצורת כדור (בקוטר 1-2 מ') שפזורים על החוף. ניתן להגיע לשם ברגל רק בשעות השפל אז תתכננו בהתאם.

AsiaPasific_MR_800_15

Lockie's Takeaways – מקום קטן ב Hampden (בצמוד ל Moeraki Boulders) שמכין את הפיש אנד צ'יפס הכי טובים שאכלנו בטיול. תבדקו שעות פתיחה ואל תפספסו את המקום הזה!
Vanessa's Cottage Cafe – בית קפה כפרי וחמוד, צמוד לפיש אנד צ'יפס בסעיף הקודם, ביתי וחם. אחלה אוכל וסוגים שונים של פאי – מומלץ במיוחד ביום קר.
Evansdale Cheese Factory – מפעל גבינות נחמד עם מגוון מאוד גדול של סוגים וטעמים. מומלץ לעצור בדרך אם אתם בעזור, לטעום בחינם ולקנות כמה חתיכות.
Cadbury World Dunedin – מרכז מבקרים של מותג השוקולד המפורסם. במקום בית קפה נחמד וחנות מפעל ענקית, ניתן לעשות סיור במפעל יחד עם סדרה של הפעלות ואטרקציות, לטעמנו מתאים בעיקר לילדים. עצרנו כדי לקנות שוקולד בעיקר 🙂
Baldwin street, Dunedin – הרחוב האזרחי הכי תלול בעולם לפי ספר גינס. מקום מגניב ואטרקציה קצרה בדרך. עוצרים קרוב, עולים ברגל ומצלמים את רוכבי האופניים שיורדים בטירוף.

AsiaPasific_MR_800_16

Royal Albatross Center – מרכז גידול ושימור לציפורי האלבטרוס הענקיות. סיור במקום עולה 50 דולר נ"ז (לא עשינו) אבל יש מרכז מבקרים עם הסבר, תמונות ותצוגות. מרחק נסיעה קצר מ Dunedin ומומלץ לחובבי טבע ובעלי חיים. כמובן שיש שם המון שחפים, כלבי ים ובשעות מסוימות גם פינגווינים כחולים (כלול בסיור בתשלום). מומלץ להזמין ולשריין מראש סיור.
Brighton Beach Campground – מקום מהמם (ובחינם) להעביר את הלילה אם אתם בקראוון, ממש חוף פרטי על האוקיינוס.

AsiaPasific_MR_800_17

Te Anau – עיירה פסטורלית אשר ממנה יוצאים אל Milford Sound. יש מרכז מבקרים גדול הנותן מידע על כל האזור (מומלץ לבדוק מזג אוויר עדכני ומצב מסלולים אם אתם בכיוון של זה). בנוסף העיר נמצאת על אגם יפיפה ואפשר לטייל לאורך האגם ולאכול צהריים על הדרך. ישנם הרבה סיורים, טרקים ושייט שיוצאים מן העיר, אפשר להזמין דרך מרכז המבקרים (גם שייט ב Milford Sound הזמנו במרכז המבקרים).
Deer Flat Campground – חניון לילה מהמם (חניוןDOC, 6 דולר נ"ז לאדם), על גדות הנחל ומשמש עצירה אחרונה לפני הנסיעה ל Milford Sound (כשעה נסיעה).
• Milford Sound – Mitre Peak Cruise – הפיורד (עמק תלול הנוצר ע"י המסת קרחונים) הכי מפורסם בניו זילנד אשר מושך אליו מאות אלפי מבקרים כל שנה. כמות המשקעים המטורפת במקום (כ7000 מ"מ או 7 מטר (!) בשנה) יוצרת מאות מפלים מהממים בכל עבר אשר יוצרים שכבת מים מתוקים של כמה מטרים על גבי מי האוקיינוס המלוחים. הדרך למקום המפורסם כרוכה בנסיעה של כשעתיים בדרך חד כיוונית מ/אל Te Anau (שעתיים הלוך וחזור לאותה נקודה, אין מוצא). במקום יש מזח של כ-7-8 חברות שמציעות שייט בפיורדים של Milford Sound. לחלקם ספינות גדולות של 300 איש וחלקם קטנות יותר. אחרי שקראתי המלצות הזמנתי בחברת Mitre Peak, מאחר והם מציעים שייט בסירות קטנות יחסית (של 50 איש) זה מאפשר להם להתקרב יותר אל הקירות של הפיורדים וממש לגעת בהם, סיור ארוך יותר של כשעתיים (השאר מציעים שעה וחצי בד"כ) ורחוק יותר מהאחרים. בנוסף, הסיור אצלהם היה הזול ביותר – 70 דולר נ"ז לאדם לסיור הראשון (9 בבוקר) או האחרון (סביב 4 אחה"צ). סיורים באמצע היום יעלו קצת יותר, אנחנו ישנו במרחק שעה נסיעה והגענו לסיור הראשון. בגדול, חוויה בלתי נשכחת ולחלוטין חובה לכל מי שמטייל באי הדרומי. קחו בחשבון שהחל מTe Anau אין ממש קליטה סלולרית, יש WiFi בתשלום במזח של Milford Sound.

AsiaPasific_MR_800_18

Queenstown – עיירה מפורסמת וציורית על גדות האגם Wakatipu. עיר מאוד מתויירת ולכן גם לא זולה. שהינו שם 2 לילות בחניון לילה שנמצא בתוך העיר (חניון פרטי, כ40 דולר נ"ז ללילה) והסתובבנו ברגל. מהעיר יוצאים מספר טרקים ואטרקציות אקסטרים אם אתם אוהבים.
Queenstown Botanic Gardens o – פארק יפיפה על גדות האגם, מקום מושלם לטיול בשקיעה או סתם באמצע היום.
Patagonia Chocolates o – גלידריה ושוקולטריה מפורסמת קרוב לטיילת, גלידות מעולות בטעמים מגוונים ובמחיר מעולה. מומלץ מאוד !

AsiaPasific_MR_800_19

Ferburger o – המבורגריה מפורסמת בעיר, קרוב לטיילת ועמוס (במיוחד בצהריים), שווה את ההמתנה הקצרה בתור. יש מגוון גדול מאוד של מנות, טבעות בצל מעולות. לא זול אבל חובה לבקר לארוחת צהריים.
Pog Mahones Irish Pub o – פאב אירי על הטיילת, במזג אוויר נעים כיף לשבת על בירה בחוץ ולראות את השקיעה על האגם. כשישבנו שם הייתה הופעה חיה של מוזיקה אירית ואמריקאית, אחלה אוכל גם. מומלץ בחום לבילוי לילי בעיר.
Central Otago Wine Valley – אחד האזורים הטובים בעולם ליין מסוג Pinot Noir:
Gibbston Valley Winery o – אחד מהיקבים המפורסמים באזור, נסיעה קצרה מ Queenstown. אפשר לעשות סיור (בתשלום, 15 דולר נ"ז לאדם) בכרמים ובמערת יישון החביות. יש גם מעדנייה ומסעדת גבינות במתחם – מומלץ.
Brennen Winery o – יקב בינוני בגודלו, מרכז מבקרים קטן ואינטימי. טעימות והדרכה בחינם והיו מאוד מקצועיים. מומלץ מאוד!

AsiaPasific_MR_800_20

Cardrona Distillery – על הדרך הפסטורלית ל Wanaka בעיר בשם של המזקקה נמצאת המזקקה החדשה יחסית. רק בסוף 2015 שמו את חבית הוויסקי הראשונה ליישון ובינתיים הם מוכרים וודקה, ג'ין וליקר תפוזים שאותם ניתן לטעום בחינם ולרכוש במקום (יקרים בצורה מחרידה). במרכז המבקרים החדש ישנם גם תערוכות אומנות מתחלפות אם אתם בקטע. סה"כ מקום יפה לעצור – בתקווה שעוד 12 שנים יהיה גם וויסקי טוב.
Cardrona Bra Fence – בכביש גישה למזקקה על הגדר תלויות מאות חזיות כסמל למאבק בסרטן השד. אם אתם באזור תעצרו, תצלמו ותמשיכו (למי שיש חזייה ספייר מוזמנת לתרום).
Wanaka – אולי העיר הפסטורלית הכי מפורסמת בניו זילנד. עיר של 3500 תושבים השוכנת על אגם Wanaka, קטנה ושקטה והכי חשוב – לא כל כך מתויירת. אנחנו לחלוטין התאהבנו במקום, ובניגוד ל Queenstown הממוסחרת והעמוסה היא שבתה את ליבנו כעיר שקטה ופסטורלית במיוחד.

AsiaPasific_MR_800_21


Kai Whakapai o – בית קפה על הטיילת בעיר, מגיש ארוחות בוקר מעולות (אגס בנדיקט מעלף). שווה לבוא לארוחת בוקר או צהריים.
Rippon Valley Winery o – יקב הממוקם בשולי העיר, על מדרון לאגם. ללא ספק היקב הכי מהמם שהיינו בו. אחלה יינות ומרכז מבקרים מאוד מפורסם ועמוס. טעימות בחינם והדרכה מאוד אינפורמטיבית. ממליץ לבוא בבוקר איך שהם פותחים כי פחות עמוס. יש במקום גם בית קפה ומסעדה.
Francesca's Italian Kitchen o – מסעדה איטלקית ברמה גבוהה, רומנטית וחמה. המקומיים המליצו עליה ולא סתם, אחת הארוחות האיטלקיות הטובות שאכלנו בחו"ל. לא זול אבל גם לא יקר מדי (שילמנו 120 דולר נ"ז כולל טיפ לארוחה מלאה כולל 2 כוסות יין, ראשונות, עיקריות וקינוח).
Wanaka Tree o – העץ המפורסם אשר נטוע בתוך המים באגם Wanaka ומשמש נקודת עלייה לצלמים בכל העולם – ומסיבה טובה מאוד.

AsiaPasific_MR_800_22

Rocky Mountain and Diamond Lake track – נמצא במרחק נסיעה קצרה מ Wanaka, מסלול של 3 שעות (הלוך חזור) לאחת הנקודות תצפית היפות באזור. המסלול לא קל ורובו עלייה אך לחלוטין שווה את הנוף שרואים מלמעלה. קחו תיק עם מים, קרם הגנה, כובע ואיזה נשנוש ועלו לאט לאט. מבטיח שלא תתחרטו.

AsiaPasific_MR_800_23

Lake Paringa Camping Area – אגם מהמם בצורת U על החוף המערבי בדרך לקרחונים עם אתר לינה מפוקח (DOC). מקום יפייפה להעביר את הלילה או סתם לעצור לארוחת צהריים עם נוף מעלף.
Copland Track – מסלול דו-יומי עצמאי (טרק), 18 ק"מ הלוך (7-8 שעות), לינה ב Welcome Flat Hut ואותו מסלול חזרה. טרק מהמם ביופיו, דרך היערות שמדרום ל Fox Glacier. הולכים לאורך נהר ה Copland, חוצים עשרות זרמי מים ו-7 גשרים (בינהם 2 תלויים) מעל נהרות קצת גדולים יותר. המסלול לא קל ויש לו הרבה עליות, ירידות, הליכה על אבנים וכו' אבל שווה את המקום שבו ישנים בלילה. בצמוד לבקתה (Welcome Flat Hut) יש אתר עם 3 בריכות תרמיות טבעיות, במקום נביעה של מים בטמפ' של כ80 מעלות עם הנוף הכי יפה בעולם. לבוא עם בגדי ים ולטבול בבריכות האלו בשקיעה היה שווה את כל הדרך. הבקתה עצמה מאכלסת 31 אנשים (ב4 חדרים, יש מזרונים רק להביא שק"ש או משהו בסגנון), קומה עם 3 מטבחים (כולל ברזים) וכמה שולחנות אוכל וספסלים. בנוסף, יש 2 תאי שירותים מהנקיים שיצא לנו לראות. יש להזמין מראש מקום בבקתה הזאת דרך האתר של הDOC וזה עולה 15 דולר נ"ז לאדם ללילה. יש בבקתה גם חדר פרטי ל4 אנשים ועולה 100 דולר נ"ז לכל החדר.
לסיכום, מסלול מהמם ומאתגר.

AsiaPasific_MR_800_24

Fox Glacier – אחד האתרים המפורסמים ביותר בניו זילנד, מדובר על קרחון שכמעט ונעלם בעקבות התחממות הגלובלית.

AsiaPasific_MR_800_25

יש מסלול של שעה לכל כיוון מהחניון עד לנקודת תצפית ושאר האטרקציות (סיור עם מדריך, מסוק וכו') עולות כסף. מהתרשמות שלי, לצערי הקרחון כבר לא מצדיק את ההתלהבות והקרחון השני (Franz Josef) משמעותית גדול יותר, אז אם אתם רוצים לשלם על אטרקציה, עדיף שם ולא פה. העיר הסמוכה הנושאת את שם הקרחון קטנה וחביבה עם כמה מסעדות בינהן The Last Kitchen שמאוד אהבנו. אם אתם עושים את הלילה בעיר יש מסלול קצר (Minnehaha Walk) של 20 דקות ממש בעיר שאפשר לראות Glow Worms (שהן כמו שנשמע, תולעים זעירות אשר זוהרות בלילה בכחול/ירוק) בלילה בחינם.  מגניב לאללה

AsiaPasific_MR_800_26

Lake Matheson – מרחק 5 דק' נסיעה מ Fox Glacier נמצא האגם המהמם המכונה גם Mirror Lake, מאחר ובשל צבע המים הכהה והצמחייה המקיפה (אשר מונעת רוח – המים מאוד שקטים) יוצרים תופעה שהאגם מתפקד כמראה לנוף מסביב. אחת הנקודות הכי יפות שעצרנו בטיול – לחלוטין חובה להגיע וללכת לנק' Jetty Viewpoint, שם ניתן לראות את ההרים המושלגים משתקפים במים. יש גם בית קפה (יקר) וחנות מזכרות בחניון של האגם אם בא לכם.

AsiaPasific_MR_800_27

Franz Josef Glacier – חצי שעה נסיעה צפונית לFox Glacier נמצא הקרחון השני המפורסם בניו זילנד. משמעותית גדול מהראשון ויפה יותר. גם פה יש מסלול של כשעה לכל כיוון להתקרב לראות אותו בחינם ואטרקציות מגוונות בתשלום להתקרב קצת יותר (אשר יוצאות מהעיר הנושאת את שמו).

AsiaPasific_MR_800_28

Monteith's Brewery – מבשלת הבירה הכי מפורסמת בניו זילנד, אשר שוכנת בעיר Greymouth על החוף המערבי. במקום מרכז מבקרים מאוד מרשים וסיור קצר במבשלה העולה 15 דולר נ"ז וכולל 4 כוסות בירה של 200 מ"ל כדי לטעום מהמגוון. בנוסף יש גם תפריט אוכל מגוון וחנות ממותגת. מומלץ בחום לאוהבי הבירה.
Pancake Rocks and Blowholes – מסלול קצר השוכן בכניסה לעיר Punakaiki בחוף המערבי של האי הדרומי ומפורסם בסלעים בצורת פנקייק שנוצרו במקום. עצירת חובה חינמית לכל מי שעובר במקום.
Maruia Hot Springs Resort – אתר נופש השוכן בוואדי מהמם בצמוד לנהר אשר מוקף הרים מושלגים. במקום שואבים מים תרמיים מנק' קרובה ומזרימים לבריכות במקום (3 בחוץ ואחת מקורה). בנוסף יש חדרים מפוארים ומסעדה במקום, למי שרוצה קצת מעבר. כניסה רק למרחצאות התרמיות עולה 25 דולר נ"ז לאדם (יש מקלחות, שירותים ותאי החלפה במקום).
Maruia Falls – מפלים מהממים על נהר הMaruia, בסמוך לכביש 65. ניתן גם לחנות ללילה בחניון של האתר בחינם.
Nelson – עיר פסטורלית ומהממת בצפון האי הדרומי. העברנו שם 2 לילות במלון בוטיק כדי לנוח ולהסתובב בעיר. אפשר גם לצאת ממנה למספר נקודות באזור כמו Nelson Lakes, Abel Tasman וכו'.

AsiaPasific_MR_800_29

Tahunanui Beach o – חוף גדול ומהמם הפונה למפרץ טסמן, יש מתקנים, פארק, בית קפה וגן חיות במקום. מומלץ ללכת להסתובב על החוף בשעות אחה"צ.
The Warwick House o – המלון היחיד שישנו בו בניו זילנד. אחד הבניינים העתיקים בניו זילנד, נבנה ב1854 ושופץ לאחרונה למלון בוטיק. הבעלים נחמדים מאוד והמלון מהמם ביופיו. מרחק הליכה קצר של 10 דק' למרכז העיר. מומלץ מאוד !

AsiaPasific_MR_800_30
Queen's Gardens o – פארק קטן ויפה במרכז העיר.


Melrose Cafe o – כ5 דק' הליכה מהמלון, גם הוא שוכן בבית היסטורי שעבר שחזור. בית קפה ומקום מהמם לארוחת בוקר או צהריים. אחד הבתי קפה הכי יפים שהיינו בהם מעולם. יש להם גם מנות מיוחדות ועוגות משוגעות לגמרי. חובה לבקר !
Center of New Zealand o – מסלול קצר של שעה שיוצא מהעיר ועולה לנק' תצפית מהממת על העיר והסביבה. נחשב לנק' המרכז של ניו זילנד ועל כן שמו.

Malborough Wine Region – אזור הידוע כאחד המקומות הטובים בעולם ליינות לבנים ובפרט מסוג Sauvignon Blanc. 75% מכלל תוצרת היין של ניו זילנד מקורה פה. יש כ60 יקבים הפזורים באזור, קטנים וגדולים כאחד. בחלק מהיקבים יש מסעדות שף שאפשר לאכול בהם צהריים ואו ערב. בקלות אפשר להעביר פה יום שלם בשלל יקבים. יש חברות שמציעות סיורים מודרכים וסיורי אופניים אבל אנחנו קראנו המלצות באינטרנט וביקרנו ב3 יקבים:
Wairau River o – אחד המפורסמים באזור, יש גם מסעדה במקום (שלא ניסינו). 4-5 יינות לטעימה בחינם.
Gibston Bridge o – יקב קטן מאוד המנוהל ע"י זוג מבוגר ונחמד מאוד. מתמחים ביינות לבנים מסוג Pinot Gris ויש להם מבחר יחסית מצומצם של שאר הזנים. יצא לנו לבוא בזמן שלא היה אף אחד אז קיבלנו הסבר מעמיק של כשעה וטעימות מכל המגוון שלהם (כ8-9 יינות, כולל יין אדום ויין קינוח). מאוד מומלץ.
Hans Herzog Estate o – אחד מיקבי הבוטיק המפורסמים והידועים באזור. במקום מסעדת שף מאוד מפורסמת וביסטרו (אכלנו צהריים, יקר מאוד אבל איכותי מאוד). ניתן להצטרף לסיור במקום (שיוצא בצהריים), עולה 15 דולר נ"ז לאדם וכולל סיור בגפנים, דרך תהליך הייצור ועד למערת יישון החביות. יחד עם הסיור מקבלים טעימה של 3-4 יינות. מקום מהמם ויינות מעולים, יקר אבל מומלץ בחום.

AsiaPasific_MR_800_31

Picton – העיר שממנה יוצאות/מגיעות המעבורות בין האיים של ניו זילנד. עיירה קטנה ונחמדה עם כמה מסלולי הליכה, חוף קטן ויפה ומספר מסעדות ובתי קפה. בכיף אפשר להעביר בעיר כמה שעות לפני המעבורת או אחריה אם אתם מגיעים לפה מהאי הצפוני.
Picton Village Bakkerij o – מאפייה חמודה עם שלל קינוחים ומאפים מעולים.
EcoWorld Aquarium o – גן חיות קטן לשימור וטיפול בבע"ח טיפוסיים של האזור. 24 דולר נ"ז לאדם (אנחנו קיבלנו הנחה של 50% כי הייתה לנו מעבורת קרובה). מומלץ להגיע בזמן האכלה (11 או 14), בה עוברים הדרכה על כל החיות במקום – פינגווינים, טואטרה (לטאה ניו זילנדית) ושלל דגים, כרישים, צבים וכו'.

AsiaPasific_MR_800_32

אי צפוני – 9 יום (North Island)
Wellington – עיר הבירה של ניו זילנד והעיר השנייה בגודלה (אחרי אוקלנד) עם כ400 אלף תושבים.

Evans Bay Marina Car Park o – אם אתם מטיילים בקראוון, זהו חניון לילה חינם בעיר, יש כ20-30 מקומות, שירותים ציבוריים ובור שפיכה.
Te Papa Museum of New Zealand o – המוזאון הכי מפורסם במדינה. מוזאון ענק בעל 5 קומות עם כל דבר החל מתופעות טבע בניו זילנד, דרך סיפורי ההגירה הגדולים ועד התרבות המקומית ומייצגים מתחלפים. הכניסה בחינם רק החנייה בתשלום.
Wellington Harbourside Market o – שוק ססגוני בכל ימי ראשון בשעות הבוקר עד הצהריים. בנוסף לשלל ירקות, פירות ותוצרת מקומית יש גם עשרות דוכנים של אוכל רחוב מכל מקום בעולם. נמצא בסמוך למוזאון, מאוד פופלרי בקרב האוכלוסייה המקומית ומאוד מומלץ לתכנן כך שתבקרו בו, לנו התמזל המזל ויצא במקרה לעבור פה.

Lower Hutt Queensgate Mall – קניון גדול בסטנדרטים של ניו זילנד, אם בא לכם טעימה של ציביליזציה.
Tawa Outlet City – מתחם קניות בינוני בגודל ובמבחר, אם אתם באזור אפשר לעצור אבל בכללי קצת מאכזב.
Tongariro National Park – המסלול יום הכי יפה והכי מפורסם בניו זילנד. זהו פארק גדול שמכיל בתוכו מס' הרי געש, נחלים, מסלולי סקי, מפלים וטבע מהמם.

AsiaPasific_MR_800_34

Whakapapa Visitor Center o – מרכז המבקרים לפארקים באזור ובפרט למסלול המפורסם Tongariro Alpine Crossing.
במרכז תוכלו לקבל מידע עדכני אודות מזג האוויר ומצב המסלול (חובה לפני יציאה) ובנוסף להזמין הסעה למסלול (פרטים בהמשך). במקום גם חנות מזכרות ומייצגים המסבירים על האתר והתופעות בו.
Taranaki Falls o – מסלול הליכה קצר (שעה וחצי הלוך חזור) שמתחיל בסמוך למרכז המבקרים ומגיע אל מפל מהמם.
Tawhai Falls o – מפל מדהים שנמצא ממש קרוב לכביש, 15 דק הליכה (הלוך חזור).
Ruapehu o – הר עצום שעליו אתר סקי. מלבד סקי, אפשר לנסוע לחניון שלו לנוף עוצר נשימה ובמזג אוויר טוב גם לקחת את הרכבל למעלה.
Mangahuia Campsite o – מקום לינה לפני המסלול. חניון לילה של ה DOC בתוך הפארק. במקום שירותים ציבוריים ומטבח לבשל. נמצא על גדות נחל ובכללי אחלה מקום להעביר את הלילה לפני המסלול.

AsiaPasific_MR_800_35

Tongariro Alpine Crossing o – ידוע כמסלול יום הכי יפה בניו זילנד. מאוד פופלרי ועמוס. זה מסלול חד כיווני (לא מעגלי) של 19.5 ק"מ (6-8 שעות הליכה תלוי במס' העצירות שתעשו בדרך). מאחר והוא חד כיווני מה שרוב האנשים עושים הוא להחנות בחניון של סוף המסלול Ketetahi Carpark ומשם לקחת הסעה (שמוזמנת מראש) לתחילת המסלול Mangatepopo Carpark. ההסעה בד"כ יוצאת ב7 בבוקר (מומלץ להגיע 20-30 דק' לפני כדי לתפוס חניה) ועולה 30 דולר נ"ז לאדם. המסלול עצמו מתחיל בכמה ק"מ של הליכה מישורית ולאחריה עליה תלולה במדרגות (המכונה Devil's Staircase) עד לרכס ההר. למעלה יש 2 מסלולי צד, אחד להגיע לפסגת Tongariro והשני לפסגת Ngauruhoe. בחלק העליון יש אגמי שלגים מהממים ותופעות וולקניות בשלל צבעים וצורות. בחלק גדול מהשנה יש על ההרים שלג וכשאנחנו היינו (אמצע אוקטובר) חלק קטן מהמסלול הלכנו בשלג. המסלול מסתיים בירידה מתונה של כשעתיים עד לחניון הסיום. שימו לב ללכת לשירותים לפני (אין כמעט שירותים במסלול), לשים קרם הגנה ולקחת כובעים, בגדים חמים, מים (סביב 2 ליטר לאדם) ומשהו לאכול (נשנושים + ארוחת צהריים). המסלול מאוד נוח וברור להליכה ומאוד מאוד מומלץ לכל מי שמבקר באי הצפוני, ללא ספק מסלול חובה בניו זילנד. לפני שאתם מחליטים לצאת, תעברו במרכז המבקרים ותבררו לגבי מזג אוויר ורוחות צפויות ליום שאתם מתכננים לצאת.

AsiaPasific_MR_800_36

Reid's Farm – חניון לילה חינם חינמי על גדול נהר Waikato, אחד הנהרות הגדולים בניו זילנד. מקום מהמם להעביר בו את הלילה.
Huka Falls – מפלים ו rapids (אין ממש מילה בעברית) עוצמתיים על נהר ה Waikato. מומלץ לעצור ולהסתובב, יש חנייה בצמוד למפלים ולא מדובר במסלול הליכה.
Wai-O-Tapu Thermal Wonderland – פארק וולקני עם מגוון ענק של תופעות טבע מרהיבות, אגמים גופרתיים, גייזרים, בריכות בוץ רותח וכו'.
כניסה עולה 32.5 דולר נ"ז לאדם ואפשר להעביר פה 2-3 שעות בכיף. הליכה במסלול של כשעה וחצי מכסה את כל האתרים בפארק. כמובן שיש בית קפה וחנות מזכרות בכניסה. מומלץ בחום.
Kerosene Creek – פנינה חבויה שלא הרבה מכירים. זהו זרם מים תרמי, בטמפ' של 40-50 מעלות וצבע צהוב כמו של בנזין (ומכאן שמו). נסיעה קצרה (אך בכורכר גס, שימו לב) מהכביש הראשי יביא אתכם לחניון לא גדול וממנו הליכה של עשר דק' עד למספר נקודות בנחל שאפשר להיכנס ולשבת במים בתוך מאגרים קטנים בנתיב שלו. חוויה מדהימה ומאוד מאוד מומלצת, אל תשכחו בגדי ים ומומלץ להתקלח אחרי :).

AsiaPasific_MR_800_37

Mitai Maori Village – אחד מהאטרקציות המפורסמות באזור, במקום כפר מלאכותי המנוהל ע"י שבט מאורי מקומי המראה לתיירים את מנהגי ודרכי המאורים. זאת פעילות לערב שלם (6 עד 10 בערב בערך) וכוללת הסברים, הופעות והדגמות של המנהגים, דרכי הכנת אוכל, לחימה, פגישה עם האדם הלבן, מבנה הכפר, ריקודים, שירים, כלי נגינה, כלי לחימה וכו'. בסוף הערב יושבים לארוחה בסגנון בופה הכוללת מאכלים מסורתיים לצד אוכל מערבי. אפשר כמובן לקנות מזכרות בעבודת יד. לא זול (140-150 דולר נ"ז לאדם) אבל כולל ארוחה גדולה ומאוד מומלץ למי שרוצה ללמוד על התרבות המאורית. בנוסף, יש איסוף חינם ממלונות באזור למי שמעוניין.

AsiaPasific_MR_800_38

Waitomo Glowworm Caves – אטרקציה מאוד מפורסמת. במקום מערות נטיפים ומערכת מערות תת קרקעיות עם נהרות שזורמים בהם. על תקרת המערות מיליוני תולעים זוהרות כחולות. מחזה מטורף ומהמם. יש מגוון אופציות מבחינת כרטיסים, הכי זולה וגם זאת שאני ממליץ עליה (מה שעשינו) עולה 50 דולר נ"ז לאדם וכוללת סיור במערת נטיפים ושייט בסירה דרך מערות התולעים הזוהרות, סה"כ כ-45 דק'. יש גם אפשרות לביקור במערות נוספות, שייט באבובים דרך מערכת המנהרות התת קרקעיות ואפילו סנפלינג תת קרקעי (140 דולר נ"ז ומעלה לאדם).
Otorohanga Kiwi House – גן חיות קטן שעיקרו טיפול וגידול הציפור המפורסמת של ניו זילנד (יש עוד כמה חיות אחרות במקום). בשבילנו זאת הייתה ההזדמנות הכי טובה וזולה לראות קיווי אמיתי. במקום הסברים ומייצגים שונים אודות אופן הגידול, אופי, רבייה, מקומות בטבע וכו' כמו גם 3 סוגים של קיווי. לא תמיד אפשר לראות אותם כי הן ציפורים מאוד ביישניות אבל למזלנו הצלחנו לראות אחד בעיניים. למי שרוצה לסמן וי על לראות קיווי אמיתי, אחלה מקום לבקר (26 דולר נ"ז לאדם).

AsiaPasific_MR_800_39

Coromandel Peninsula – חצי אי מהמם ביופיו מזרחית לאוקלנד, יש מס' ערים גדולות, חופים מהממים, טבע משוגע והמון אטרקציות פזורות מסביב. אפשר בקלות להעביר פה שבוע.
Cathedral Cove o – חוף מדהים ומפורסם מאוד שבו קשת האבן המפורסמת. כדי להגיע לחוף צריך ללכת כשעה מהחניון של האתר במסלול יחסית קל לאורך החוף. מומלץ לקחת בגדי ים וכפכפים ולהיכנס גם למים אם לא קר מדי. בחניון של האתר אפשר גם לחנות ללילה ולקום בבוקר לזריחה עם נוף עוצר נשימה מהחנייה, מומלץ.

AsiaPasific_MR_800_40Hot Water Beach o – ללא ספק אחת החוויות הכי מיוחדות בניו זילנד, חוף שנראה רגיל לכל דבר שבשעות השפל (לבדוק מראש) יש נקודה בחוף שמבעבעים למעלה מים בטמפ' של 70-80 מעלות. באים, חופרים בור באדמה ויש לכם אמבטיה חמה על חוף האוקיינוס. חוויה משוגעת ומאוד מומלצת. יש מקומות מסביב שמוכרים/משכירים אתי חפירה קטנים אבל מניסיון שלנו פשוט הגענו ותפסנו אמבטיה שמישהו לפנינו חפר, אפשר גם לחפור או להגדיל את הבורות בידיים.
Colenso Cafe o – בית קפה פסטורלי על אחד הכבישים בחצי האי. שולחנות וכסאות פזורות בחצר המהממת ואוכל מעולה. אחלה מקום לעצור לארוחת צהריים או קפה על הדרך. יש גם חנות עם כל מיני עבודות יד ודברים מגניבים.
Whitianga o – עיירת חוף בחצי האי, מרינה תוססת והרבה מסעדות ובתי קפה. מקום נחמד לעצור לצהריים (יש שם אחלה פיש אנד צ'יפס) או סתם להסתובב בעיר.
Goldmine Experience, Thames o – מכרה זהב בין 150 שנה שנרכש ע"י קבוצת כורים חובבנים. הם מפעילים את המקום ומשחזרים את הציוד העתיק כדי לכרות זהב מההר שליד. תמורת סכום סמלי אפשר להסתובב במקום, לראות את הציוד הישן בפעולה, להסתכל על תמונות מימי הזוהר של המכרה ולצפות בסרט דוקומנטרי על כריית הזהב במקום. בנוסף, יוצאים סיורים קצרים מודרכים לתוך המכרות – חוויה מעניינת ומיוחדת מאוד.

AsiaPasific_MR_800_41

מי שירצה פרטים נוספים, תמונות, חוויות, עצות או כל דבר יכול לפנות אלי בפרטי בפייסבוק Maayan Harel או למייל maayanrleng@gmail.com , אשמח מאוד לעזור.

תהנו 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Comments

Powered by Facebook Comments

Back To Top